
Силует на тлі нічного міста
2 лютого 2007
Протягом останніх п'ятдесяти років урбаністичний пейзаж був ахіллесо-вою п'ятою львівського малярства. Дивно, але таки є ті гравюри, акварелі, пастелі, ба, навіть олійні полотна нібито міської тематики в кращому разі фіксували в рамках казенно-до-кументалістичної манери або «джентльменський набір» пам'яток львівської архітектури, або види новобудов під загальною вивіскою «зростай, радянський Львове!» Протягом же останніх п'ятнадцяти років, за винятком постмоде-рних вправ Юрка Коха, нечастих акварелей Владка Кауфмана, колажного живопису Сергія Міхновсько-го, не стало й того. Доробок тих, хто, не покладаю-чи рук, постачає «вернісаж» туристичними сувенірами, з іншої «опери».
Як це не парадоксально, але ця ситуація склалася внаслідок значно більшої доступності освіти, у тому числі й мистецької, в радянську епоху. Маючи низку переваг, ця система мала й свої негативи, одним з яких було формування не творчої особистості, а більш чи менш кваліфікованого працівника художнього комбінату, який би справно виконував замовлення «наочної агітації» та продукував полотна, які служитимуть «вихованню мас в дусі інтернаціональної єдності». На це все накладалося ще й бажаність «робітничо-селянського походження» творців нового мистецтва, що також не сприяло розвитку інтелектуального напрямку мистецтва, мистецтва міста, урбаністичного пейзажу зокрема. Сільська і маломі-стечкова молодь трудно вживалася у львівську міську ауру, кам'яні лабіринти вулиць, де так легко було заблукати, викликали гостру ностальгію за вербами над ставком, гусьми на вигоні, коровами, що прямують до пасовиська....
Потрібно було не одне десятиліття, аби місто перестало лякати, стало не лише «середовищем перебування», а перетворилося в об'єкт вивчення, захоплення, любування. Останні роботи передчасно померлого Зиновія Флінти виразно дали зрозуміти, що нарешті у Львові намітилися нові ідеї в підходах до трактування образу міста. Тим часом стіни виставкових залів стали заповнюватися творами молодшого покоління, яке народилося й виросло в місті (той же таки Ю. Кох, С. Міхновський), яке Львів уже не лякав, або тих, які хоч і не були корінними львів'янами (П. Сипняк, М. Демцю), сприйняли його якщо не серцем, то розумом. Отож прогалина в жанрі урбаністичного пейзажу почала зменшуватися.
Але допіру сьогодні; після огляду виставки Олени Каменецької-Остапчук у львівському Палаці Мистецтв можна стверджувати, що з'явився у Львові якісно новий талант, який здатен не лише повновартісно відчути душею красу міста, але й адекватно перетворити свої душевні порухи в зримі образи на полотні. Ба, більше того - «зачепити» ними глядача, спровокувати його на щиру емоцію. Існують сотні і тисячі видів Львова, що звучать на рівні музички «бум-цик-цик» (хоча вони також мають право на життя і багато кому цього більш ніж достатньо), але у випадку з живописом Камене-цької надходять асоціації з Генделем та Бахом.
Як це зазвичай трапляється у житті, найліпші спеціалісти з'являються з суміжних професій. Це стосується й Олени Кенецької, яка навчалася в Українському поліграфічному інституті й повинна була стати графіком. Але вроджене відчуття гармонії кольору і неабияка ерудиція дали їй змогу творчо осмислити хитросплетіння специфіки малярства й знайти у ньому власну авторську нішу. Звичайно, що успіх не був блискавичним - шлях до нього тривав майже десятиліття. На кожному етапі цього шляху старилася конкретна мета, після осягнення якої здійснювався наступний крок. Першими були експресивні види львівських вулиць, якими, здавалося, гуляє червоний, синій та жовтогарячий ураган. Але цей період закінчився порівняно швидко й несподівано: роботи були викрадені з майстерні художниці й канули без сліду. Після цього надійшла пора роздумів та спогадів, об'єднаних у значному (не менше 25 полотен) циклі «Мій друг велосипед», показаному у 2004 році на персональній виставці в КМЦ «Дзиґа».
Теперішня виставка в Палаці мистецтв віддає на суд львів'ян новий етап у творчій еволюції художниці - види нічного міста. Слід зауважити, що в нічному варіанті трактування образу Львова вправлялось винятково мало львівських живописців повоєнної епохи. їх експерименти у цьому напрямку можна перерахувати по пальцях - по одній-дві роботи в доробку Г. Смольського, Г. Трояна, В. Патика, О. Скопа та, мабуть, й усе. Та й в світовій класиці не так багато нічних краєвидів міст, крім загальновідомих «Нічного неба над Сан-Ремі» Ван Гога, акварелей Ф. Мазере-ля, паризьких етюдів К. Коровіна та кубістичних вправ Ліонеля Файнінгера в історії новітнього образотворчого мистецтва назбирається хіба ще з кілька десятків прізвищ.
Нічний Львів Олени Каменецької-Остапчук - місто приязне, ним хочеться блукати, згадуючи класичне: «Кохана, ось плече моє зіпертись...» Перспективи вулиць і площ з Оперою, пам'ятником Міцке-вичу чи силуетом Залізничного вокзалу не лише пульсують емоційною напругою, що виникає від контрастного співставлен-ня жовтогарячих, помаранчевих, червоних та біло-синіх акцентів з оксамито-во-ультрамариново-чор-ною глибиною фону нічного неба. Вони заманюють глядача у свій кругообіг таємничо-романтичної мандрівки нічним містом. Маршрут мандрівки збігається з біографією Олени Каменецької-Остапчук. Види перонів львівського вокзалу, силует будівлі аеропорту на фоні призахідної заграви - дуже часто повторюваний елемент її дитячих та юнацьких буднів. Тато художниці належав до керівництва Львівського аеропорту, тому з повною відповідальністю можна стверджувати, що майбутній талант «виріс під крилом літака». Тому саме ці «картинки з минулого» незмінно глибоко емоційні.
Докладне знання «ті-ла»міста дозволяє Олені Каменецькій деталізувати свої полотна вповні розпізнаваною інформацією.
Тут вона продовжує і розвиває тенденції живописців Олександра Дейнеки і Георгія Нісського, які чи не вперше в історії світового малярства зуміли вкласти дух романтики в зображення новітніх засобів пересування. Щоправда, художниця трактує цю тему м'якше, не так агресивно, як це робилося в 1930-х роках минулого століття. Воно й зрозуміло - літак і швидкісний поїзд втратили ореол «небаченої атракції». Але не втратило своєї новизни бажання мандрівки, рух до споглядання нових місць. В цьому теж проявилася одна з граней домашнього виховання Олени Камене-цької-Остапчук, адже її мама - географ, викладач Львівського університету. І хоч за останні півтора десятиліття наші матеріальні можливості «помацати світ руками» значно всохли, в характері художниці залишилося основне - готовність до спостереження ще небаченого, іншими словами - крилатість душі. Талант (це безсумнівно!), оправлений внутрішньою дисциплінованістю, невпинно шліфованою ерудицією та зміцнений вправністю руки та ока, відкриває перед Оленою Камене-цькою-Остапчук напрочуд оптимістичні творчі перспективи.
Історик мистецтва Андрій Дорош